Christophe Mailleux - 2021
“Plan B” (tragikomedie)
Kerstmis. De familie Coucke
verzamelt zich ten huize van vader
Albert en zijn inwonende moeder
Aline. Albert heeft drie kinderen:
Yves, zijn Braziliaanse vriendin
Lorena, de afwezige Henri die
gemigreerd is naar Amerika en zijn
nagekomen dochter Charlotte, voor
wie het leven één grote speeltuin
lijkt te zijn.
Het is duidelijk dat de relatie van
Albert met zijn zoon Yves helemaal
anders ligt dan die met dochter
Charlotte: daar waar hij Yves nog
steeds puberale rebellie en opstand
verwijt, hemelt hij zijn dochter op en
ontneemt haar door bovenmatige
verwennerij elke vorm van
zelfstandigheid. Dit smeulend vuur
wordt aangewakkerd door de
rijkelijk vloeiende alcohol, waardoor
oude geschiedenissen al snel terug
zullen oplaaien. Alberts drang om
controle te houden op de familie
slaat om naar machteloosheid en
het over te laten familiebedrijf
Coufer torent als een zwarte
schaduw over hen heen: zal het
bedrijf deze familieleden kunnen bij
elkaar houden?
“Spookkind” (tragikomedie)
Wilfried en zijn echtgenote Lilliane
organiseren een etentje om hun
vrienden Dirk en Katrien weer
welkom te heten. Om hun
persoonlijke problemen te
verwerken hebben Dirk en Katrien
een wereldreis gemaakt en het is
bijna een jaar geleden dat beide
koppels elkaar nog gezien hebben.
Op deze voorjaarsavond zijn de
ultieme vrienden eindelijk weer
samen: iedereen is opgewekt...
iedereen is ontspannen... er wordt
een glaasje gedronken en oude
verhalen worden opgediept. Onder
een korst van verdringing beginnen
echter kleine geheimen op te
borrelen...
“De verrijzenis van een engel”
(blijspel)
Enkele maanden geleden leerde
Britt haar nieuwe liefde Lucas
kennen op de kookles. Ze oordeelt
dat het tijd wordt om Lucas bij haar
thuis uit te nodigen en haar
verjaardagsfeestje lijkt daartoe het
uitgelezen moment. Omdat haar
dochter de bus gemist heeft, besluit
Britt om haar snel even op te pikken
met de auto en de eventuele
ontvangst van de eerste gasten aan
haar nieuwe vriend over te laten…
“Drie Apen” (thriller)
In de poepchique villa van een rijke
industrieel ondervindt het
huispersoneel dat er de laatste tijd
heel wat geheimzinnigs gebeurt.
Ook de vrouw des huizes gedraagt
zich erg nerveus en pleegt
geheimzinnige telefoontjes. Enkel
de broer en zakenpartner van de
industrieel lijkt zich een beetje
normaal te gedragen, al heeft die
zijn redenen: zijn terminaal zieke
vrouw. Te pas en te onpas komt een
vriend des huizes op bezoek om
met de nanny te flirten en zich
schaamteloos in menig gesprek te
mengen...
“Loslaten!” (drama)
Op oudejaarsavond nodigen
Reinoud, Irene en hun zoon Rutger
enige familieleden en een vriend uit
om de overgang naar het nieuwe
jaar feestelijk in te zetten. De enige
die helaas niet aanwezig kan zijn is
Reinouds moeder: zij ligt reeds
enige maanden in coma. Elk van de
kinderen beseft dat Moe niet lang
meer onder hen zal zijn en dat haar
huidige toestand vooral gerekt
wordt. Dit gegeven werpt een
schaduw over het feestje en leidt
reeds snel tot conflicten bij aanvang
van het samenzijn...
“Dag Poes” (Tragikomedie)
‘Dag Poes’ is een psychologisch
portret met een dubbele bodem. De
toeschouwer maakt kennis met
Guido, een alleenwonende
kunstschilder, bij wie op geregelde
tijdstippen een aantal vrouwen op
bezoek komen. De kunstenaar
aanhoort hun problemen en geeft
raad en steun waar nodig. Kortom,
een mooie, serene relatie tussen
een man en vier gebonden vrouwen
die van elkaars bestaan afweten.
Zowaar een utopie, want in het
laatste bedrijf blijkt dat de
voorgaande taferelen ontsproten
zijn uit het verwarde brein van een
psychiatrisch patiënt, die bij wijze
van therapie, bij een kunstschilder
‘in dienst’ was. De vier vrouwen
waarvan sprake zijn de poezen van
de kunstenaar, waarvoor de patiënt
geacht werd te zorgen...
“Het vierarmenkruispunt” (blijspel)
Ergens onder een brug, langs de
oever van een stadskanaal, komen
dagelijks vier bedelaars samen om
elkaar gezelschap te houden en
verhalen te vertellen. Op een dag
komen ze tot de vaststelling dat ze
bijna tien jaar met elkaar optrekken,
en dat moet gevierd worden, althans
volgens sommigen...
“Triple sec” (surrealistisch stuk)
Met dit stuk trachtte ik het mysterie
rond het verschijnsel
seriemoordenaar op de planken te
brengen. Geen bloedige,
beestachtige moorden, maar de
mens erachter, de gevoelens van
het beest, of beter gezegd de
afwezigheid ervan. Een onderwerp
dat helaas al te vaak in de media is.. Ik
kijk uit alvast naar de eerste
kandidaten die zich in dit stuk
durven vastbijten …